Oletko koskaan miettinyt, millaista olisi olla feissari? Feissariblogissamme kerromme aitoja tarinoita ja kokemuksia Greenpeacen feissareilta ympäri Suomea. Uusimmassa osassa feissarimme Annika kertoo miten feissaustyö vastasi ennakkoluuloja.

Etsimme jatkuvasti uusia feissareita. Jätä työhakemus täällä!

Kaksi Greenpeacen feissareita, joista toinen on toisen reppuselässä.

Haaveiletko työstä, jolla on äärettömän suuri merkitys? Työstä, jossa pääset yhdessä maailman parhaan tiimin kanssa muuttamaan maailmaa ja työskentelemään paremman tulevaisuuden puolesta, kehittämään vuorovaikutustaitojasi ja nauramaan niin, että vatsalihaksiisi sattuu? Niin minäkin haaveilin, ja sellaisen myös sain, vaikka en sitä ennen ensimmäistä työpäivääni olisikaan uskonut.

Ajattelin feissarina työskentelyn olevan lähinnä päivästä toiseen selviytymistä. Päiviä täynnä väsyneitä ihmisiä, kisailua tuloksesta ja päivän jälkeen uupuneena kotiin laahustamista. Miten tulisin selviytymään siitä läpi koko pitkän kesän? No, onneksi kuitenkin päätin kirjoittaa hakemuksen Greenpeacen feissariksi ennakkoluuloistani huolimatta, kesätyön kiilto silmissäni. Totuus on, että en olisikaan selvinnyt, mikäli työ olisi ollut aiemmin kuvailemani työn mukainen. Olisin jättänyt leikin kesken alta aikayksikön, luultavasti jo heti ensimmäisten vuorojen jälkeen.

Onneksi asenteeni ja ennakkoluuloni työtä kohtaan osoittautuivat jo ensimmäisenä päivänä täysin vääriksi. Koulutuspäivänä minut otti vastaan iloinen ja lämminhenkinen koordinaattorimme Reko, jonka tiesin auttavan ja kannustavan tiimiämme varmasti tilanteessa kuin tilanteessa. Tämän lisäksi pöydän ympärillä istui kasa ihmisiä, joiden tiesin olevan ystäviäni jo heti siitä hetkestä lähtien.

Tiesin olevani oikeassa paikassa, turvallisessa työympäristössä, jossa voisin olla täysin oma itseni. Työympäristössä, josta väsyneet ihmiset, kisailu ja uupumus olivat kaukana. Kesän kuluessa tiimiimme tipahteli aina välillä uusia huipputyyppejä, jotka toivat mukanaan korvaamattoman täydennyksen. Yhteishenkemme kasvoi valtavan suureksi ja työpäivien jälkeen saatoimme jäädä tunniksi kadun varteen istumaan ja nauramaan päivän kommelluksille yhdessä.

Nyt kesän loppupuolella ja töiden päättymisen lähestyessä näen kirkkaana mielessäni kuvan itsestäni ensi kesänä. Päälläni on sama, hieman nuhjaantunut vihreä liivi Greenpeacen logolla varustettuna ja seison Jyväskylän Kauppakadun kulmassa kansio kädessäni. Kirjoitan lappua juteltuani juuri 20 minuuttia metsien ja merten suojelusta ihmisen kanssa, joka on keskustelun päätteeksi jakanut minulle huikean inspiroivan tarinan omasta elämästään. Tällaisia kohtaamisia pääsisin tuskin koskaan kokemaan monessa muussa työssä.

Tällä kertaa en ole myöskään hakenut työtä vain ”kesätyön kiilto silmissäni”, vaan minulle ja maailmalle merkittävän työn takia, joka haastaa, motivoi ja kehittää minua ihmisenä. On käsittämättömän ihmeellistä ja ihan super siistiä, että voin antaa oman panokseni ilmaston ja ympäristön hyväksi samaan aikaan, kun juttelen ja kohtaan toinen toistaan huikeampia ihmisiä kadulla. Sellaiseen ei monella ole mahdollisuutta.

Merkittävän työn ja maailman parhaan tiimin lisäksi sain nauttia kesästä muutenkin kuin vain töiden parissa. Greenpeacella feissatessa sain valita joustavasti omat työvuoroni, 3–5 vuoroa viikossa, joten jos haaveilet töiden lisäksi myös esimerkiksi festarikesästä, tai pitkästä mökkiviikonlopusta ystäviesi kanssa kuten minä, on tämä työ paras mahdollinen valinta. Monella (minut mukaan lukien) saattaa olla myös käsitys siitä, että kaikenlaisesta ”myyntityöstä” feissareille maksetaan huonoa palkkaa, ellei ulotu lähes mahdottomiin tuloksiin. Näinkään ei kuitenkaan onneksi ole, vaan Greenpeacella feissarit ansaitsevat reilun ja kiinteän tuntipalkan.

Feissarina minun ei myöskään tarvitse mahtua mihinkään tiettyyn muottiin. Riittää, kun uskallan lähestyä ihmisiä ja pitää hauskaa. En tarvitse ihmeellisiä taikavoimia, joilla saan jokaisen ihmisen lahjoittamaan. Olemalla oma itseni, tervehtimällä, pysäyttämällä ja feissaamalla ihmiset juuri omalla, minulle sopivalla tyylilläni pääsen juttelemaan ja keräämään lahjoittajia huomaamattani. Tämän työn ansiosta olen alkanut haaveilla työskenteleväni myös tulevaisuudessa saman tyyppisten asioiden parissa. Tahdon jatkossakin tehdä työtä, jolla on yhtä suuri merkitys. Iso kiitos siitä Greenpeacelle ja koko Jyväskylän rakkaalle tiimille!

Kiinnostuitko feissaamisesta? Lue lisää ja lähetä työhakemus!